Autonomní vozidla – budoucnost nebo sci-fi?

Definice automatizace

Autonomní vozidlo nebo také vůz, který se řídí sám bez řidiče. Takovýto vůz se orientuje pomocí počítačových systémů, ty zvládají detekovat okolí a reagovat na překážky a situace na silnici. 

Již v roce 2014 byla automatizace vozu rozdělena do 6 stupňů:

  • stupeň 0: automatizace slouží jen k upozornění a nijak neovlivňuje řízení vozu - vyhodnocení závisí pouze na řidiči
  • stupeň 1: asistent řidiče - automat řídí i složitější funkce, řidič je kdykoliv schopen převzít plnou kontrolu (adaptivní tempomat)
  • stupeň 2: částečně automatizované - vůz je schopen sám zrychlovat nebo brzdit, řidič pouze reaguje a kontroluje činnost automatu
  • stupeň 3: podmíněná automatizace - v přesně určeném prostředí řidič nemusí sledovat provoz, v limitu stanoveném výrobcem musí stihnout převzít řízení
  • stupeň 4: vysoce automatizované - řidič nemusí vůbec zasahovat, výjimkou je zhoršená viditelnost nebo velké extrémy v počasí
  • stupeň 5: plně automatizované - vůz se sám dostane bez jakéhokoliv zásahu do zvoleného cíle, který je dostupný

Autonomní vozy v současnosti

Plně automatizovaná vozidla nejsou v současné době v prodeji a zatím to nevypadá, že brzy budou. Přesto existuje spousta chytrých automatizací, které již v automobilech využíváme a jsme je reálně schopni ovládnout. Nevznikají zde žádné etické nebo legislativní otázky. 

Asi nejznámější projekt s autonomními vozy je Waymo od Googlu, který měl za cíl rozvíjet autonomní řízení a samonavigaci vozů. V USA bylo do provozu vypuštěno několik vozů v několika různých státech, většina z nich se však pohybovala v okolí Silicon Valley. Pro představu vozy najezdily v období 6 let téměř 3 miliony kilometrů a firma zaznamenala zhruba 10 nehod. 

Autonomní řízení využívala i firma Uber, která svůj projekt přesunula ze San Franciska do Arizony. Zde však musela vozidla stáhnout, protože v březnu 2018 došlo ke smrtelnému zranění chodce. 

Etická otázka

Na rozdíl od člověka zvládne automobil s autonomním řízením jednat zcela logicky a racionálně. Člověk emočně vypjaté situace řeší instinktivně. V posledních letech tedy vznikají simulace pro situace, kdy je jasné, že dojde ke smrtelnému zranění.

Princip vyššího dobra zachrání více lidí a sobecký princip ochrání za každou cenu posádku vozu. Z následného výzkumu vyplynulo, že lidé sice touží konat vyšší dobro, ale zároveň chtějí sobecky zachránit sami sebe. Vůz nastaven do režimu „vyššího dobra“ by mezi zákazníky příliš oblíbený nebyl. 

Pokud se zajímáte o další novinky a moderní technologie, tak vám nesmí uniknout článek Vodík ve vývoji elektromobilů. Přečtěte si také o elektromobilech a možnostech recyklace jejich baterií.

Fotografie