Pneumatiky jsou základ
Pneumatiky jsou jednou z nejdůležitějších součástí automobilu. I když s tím možná nebudete souhlasit, tak nelze popřít, že jsou jedinou spojnicí mezi vozem a silnicí. Což je dost zásadní. Takže pokud jsou pneumatiky příliš staré a ztvrdlé, příliš sjeté, málo nafouknuté nebo zpuchřelé, je to zásadní problém a stávají se ohrožením pro celou posádku auta (i pro ostatní motoristy). Stejně tak je potřeba myslet na to, že v brzkých jarních měsících je potřeba přezout pneumatiky ze zimních na letní a na podzim musíte udělat totéž, jen v opačném pořadí.
Letní pneumatiky
Možná teprve začínáte jezdit nebo jste zkrátka pneumatiky ještě nikdy neměnili – nebo měnit nenechávali. A tak uvažujete, jaký rozdíl je mezi letními a zimními pneumatikami. Proč se nedá jezdit celý rok na jedněch? Samozřejmě, že dá, ale to už se jedná o speciální typ celoročních pneumatik. Lepší a bezpečnější variantou jsou ovšem zimní a letní pneumatiky.
Letní pneumatiky jsou navržené tak, aby poskytovaly nejlepší výkon, lépe držely na vozovce a zajišťovaly vyšší bezpečnost během teplých letních měsíců, a to na suchém i mokrém povrchu. Tyto takzvané letní pneumatiky se vyrábějí z měkčí směsi gumy než pneumatiky zimní, což znamená, že lépe přilnou k silnici, čímž se zkvalitní jízda, ale i zlepší brzdění.
Zimní pneumatiky
Zimní pneumatiky jsou navrhované tak, aby měly lepší trakci, byly lépe ovladatelné a lépe brzdily na sněhu, ledu a obecně v chladných podmínkách. Zimní pneumatiky se dají od letních na první pohled odlišit – mají totiž hlubší drážky (neboli dezén) než letní pneumatiky, díky čemuž mají i v zimě na ledu a sněhu vyšší přilnavost a lépe tak sedí na povrchu vozovky.
Letní v zimě a naopak
Co když jste výměnu pneumatik zanedbali a jezdíte v létě na zimních a nebo v zimě na letních? I když to možná jakožto nezkušený řidič nepoznáte nebo to třeba nechcete vidět, jasně se to projeví na jízdních vlastnostech vozidla.
Zaprvé – zimní pneumatiky používané v letních měsících mohou zřetelně ovlivnit (respektive snížit) výkonnost vašeho auta. Zadruhé – jelikož jsou tvrdší, tak na zahřáté silnici hůř drží a v podstatě se jí méně dotýkají, tudíž auto i hůř brzdí. Nemluvě o tom, že zimní pneumatiky používané v létě nejspíš už na zimu nebudou vhodné, protože si je do té doby zničíte a budou jen na „dojetí“.
Pokud to máte opačně a jezdíte na letních pneumatikách v zimních měsících, může to být nebezpečné a velmi se zvyšuje riziko nehody. Kvůli své ledabylosti riskujete vlastní život i životy těch, kteří jedou s vámi nebo okolo vás. Letní pneumatiky jsou už z výroby měkčí, takže v chladném počasí méně přilnou k silnici a hůř brzdí. Na ledu jsou pak úplně ztracené.
Zákonná povinnost
Na závěr si ujasněme, že o přezouvání pneumatik není ani třeba příliš debatovat. Podle zákona o silničním provozu má každý motorista v ČR přímo povinnost používat zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března. Kdo to poruší, riskuje minimálně pokutu.
Přečtěte si také Znáte 3 nejstarší automobilky světa? nebo Naučte se pravidla zipování.