Elektromobily jako součást ekologie
Současný stav výrobního a spotřebního koloběhu začíná být pomalu neudržitelný. Stále více firem i jednotlivců hledá ekologická a dlouhodobě udržitelná řešení, která by nezatěžovala životní prostředí. Snaha nacházet nové přístupy vyústila mimo jiné v ekologický přístup k dopravě, konkrétně v elektromobily. To přineslo řadu nových otázek. Jednou z nich je recyklace použitých baterií. V současné době se najde řada zastánců i odpůrců tohoto řešení, ale jedno je jisté – vývoj jde neustále kupředu.
Recyklace použitých baterií
V posledních letech probíhá nejen vývoj recyklace baterií, ale také posun v jejich samotné výrobě, kdy jsou některé materiály nahrazeny jinými, dostupnějšími a ekologičtějšími variantami. Někteří výrobci nahrazují kobalt sírou a lithium zase sodíkem nebo je ho použito menší množství. Využívána je také technologie pevného elektrolytu, čímž je u lithia v baterii dosažena mnohem delší životnost.
Těžba surovin a životní prostředí
Řada odpůrců elektromobilů se otevřeně staví proti způsobům získávání elektrické energie. Pokud pomineme tuto problematiku, zůstává tu otázka způsobu těžby kovů, potřebných pro výrobu baterie nebo následná recyklace použitých baterií, která se neustále vyvíjí. Kritizována je například těžba kobaltu v Kongu, která by měla údajně probíhat za použití lidské síly ne zrovna etickým způsobem. Podobně je na tom těžba lithia v Austrálii.
Jako plus lze zmínit, že i když baterie v elektromobilu doslouží, není ji nutné ihned recyklovat. Může být ještě jednou použita pro uložení energie v domech a továrnách.
Lidé nachází kreativní řešení
Někdy to vypadá jako soutěž o lepší nápad. Řada společností přišla v posledních letech s celou škálou nápadů, jak lze baterie dále využít, a především jakým způsobem je recyklovat. Firmy se předhánějí v tom, kolik procent materiálu nacházejícího se ve vysloužilých bateriích jsou schopny dále použít.
Na přední příčku se umístil švédský Northvolt, který našel způsob výroby nové baterie z recyklovaného kobaltu, manganu a niklu. Řešením je v tomto případě proces nízkoenergetického drcení baterií a řada dalších technologií. Ve výsledku lze znovu využít až 95 % kovů uložených v baterii.
Američtí vědci se sídlem v Massachusetts začali z použitých kovů vyrábět akumulátory. Podle dosavadních testů by se měly vyznačovat dlouhou životností.
Elektromobily jsou téma, které hýbe světem. Přečtěte si naše články Dobíjecí stanice po celém Česku a Elektromobil – ekologické řešení dnešní doby a buďte v obraze.